Catatan

Eh.....tak nak ke syurga ke

lukisan_dakwah_islam Tengokwasap…
"Eh, dia online! Nak tegur la."
.
Taip mesej laju laju.
Sambil senyum.Message sent
Double tick
Bluetick10 minit kemudian…
1 jam kemudian…
4 jam kemudian…
Sehari kemudian…
Seminggu kemudian…
Sebulan kemudian…Esok, lusa, tulat, minggu depan, bulan depan, tetap sama. Tak berbalas!
.
"Tak sudi ke balas mesej saya?"
.
"Saya ada buat salah ke sampai tak nak balas?"
.
Resah. Gelisah. Tak senang duduk. Taip lagi.
.
"Boleh bagitau, apa salah saya?"
.
Still sama. Tak berbalas. Pilu kan? Rasa kecil hati, kecewa, sakit hati, semua ada kan?Itu baru hubungan dengan manusia. Bagaimana hubungan dengan Tuhan? ALLAH sent ayat ayat DIA (Quran). ALLAH suruh solat. Tapi apa yang kita buat?Kita tak baca pun! Tak solat pun! Kita tak balas pun pemberian ALLAH. Ingat ALLAH tak kecewa dengan kita?  ALLAH bagi itu, bagi ini. Kita masih tak sedar.Itu baru berjam atau berhari orang tak balas. Sekarang ni kita dah hidup berapa lama atas duni…

With him...my prince

Will for night after i sleep my little prince ahmad azzuhri and this post mabye out of tittle.                    -----------------------Alhamdulilah plese forgive me.Mungkin barangkali malam ini bercerita sedikit la siapa ahmad azzuhri ini kn. My little prince???? korang terkejut kan, bermaksud orang yg tengah tulis nie dh berdiri rumah tangga lah eh... Alhamdulilah
Baby ahmad tak banyak ragam nya. Ade kala sikit3 tu mungkin perut nya lah kot yg lain langsung tak ade. Syukur sesangat,hanya kembali kepada nya. Sedikit sebanyak pasal baby ahmad insyaAllah ade masa sharing lagi ye.
Selamat layari alam mimpi. Ya sodiq

Murrabina syeikkhuna zainul asri.

Imej
Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.
MURRABINA SYEIKHUNA ZAINUL ASRI. jika memandang wajah nya,
pasti terasa mahu kenali di balik wajah bersih & ada ketenangan tu.
alhamdulillah ...ala kul  lihal,ALLAH swt BERI peluang untuk berkhidmat bersama beliau.satu pengalaman yang cukup bermakna. Dia yang telah memilih bukan aku yang cuba meminta-minta. meskipun ilmu sungguh aku perlu berusaha lagi. 

Wedding in my life

Imej
SALAM ALAIK...
tahun yang baharu bersama orang yg ALLAH swt PILIH...untuk jadi teman hidup.kata orang jodoh itu perlu dicari namun adakala jodoh itu ALLAH swt TELAH pun tetapkan. 
Alhamdulillah...tahun ini sangat bermakna. menjadi seorang guru,belajar menjadi seorang isteri dan bakal juga menjadi ummi..doakan ya pada hari itu nanti 2/4 nanti.

untuk awak

Carilah aku di neraka jikaku tiada d syurga..... Carilah Aku Di Neraka, dan Tolong Bawaku Ke Syurga..
Menziarahi seorang teman yang sedang tenat sakitnya, dia menggenggam erat tangan saya, lalu menarik ke mukanya, mahu membisikkan sesuatu.. Dalam airmata bergenang dan lafaz yang tersangkut-sangkut dia berkata," jika mu tidak nampak aku di syurga, tlg tanya Allah di mana aku, tolonglah aku ketika itu..." Dia langsung teresak menangis, lalu saya memeluknya dan meletakkan muka saya di bahunya. Saya berbisik," Insyaallah, insyaallah, aku juga mohon mu buat begitu jika mu juga tidak nampak aku di syurga..." Kami menangis bersama, entah berapa lama... Bila saya meninggalkan wad hospital, saya terkenang pesanannya... Sebenarnya pesanan itu pernah dipesan oleh seorang ulamak besar, Ibnu Jauzi, yg berkata kpd sahabatnya sambil menangis : " Jika kamu tidak menemui aku di syurga bersama kamu, maka tolonglah tanya kepada Allah tentang aku ; Wahai Tuhan kami, si fulan sew…

TIGA UKURAN KEHEBATAN SESEORANG

Imej
قال الإمام الشافعي رحمه الله   .جوهر المرء في ثلاث  Imam Syafi’i رحمة الله تعالى berkata : Kehebatan seseorang terdapat pada tiga perkara :


كتمان الفقر ● حتى يظن الناس من عفتك أنك غني
Kemampuan menyembunyikan kemelaratan, sehingga orang lain menyangkamu berkecukupan kerana kamu tidak pernah meminta.

وكتمان الغضب ● حتى يظن الناس أنك راض
Kemampuan menyembunyikan amarah, sehingga orang mengiramu merasa ridha

وكتمان الشدة ● حتى يظن الناس أنك متنعم
Kemampuan menyembunyikan kesusahan, sehingga orang lain mengiramu selalu senang
[ مناقب الشافعي للبيهقي (y/2) ] [ Kitab Manaqib Imam Syafi’i, karya Al Baihaqi, 2/188 ]










Duhai para perindu Allah s.w.t.,
Air dari gunung yang tinggi (air terjun) hanya akan terjunam dan bertakung pada tempat yang rendah, dengannya manusia dan alam dapat manfaat darinya. Ilmu Allah s.w.t. yang tinggi (Ma'rifat) hanya terjunam dan bertakung pada jiwa yang miliki kerendahan, dengannya manusia dan alam akan dapat manfaat darinya. Ilmu yang haq adalah ilmu yang bersa…

Tanpa awan,langit akan sepi

Imej
Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Bismillah.









Sentiasa.
Aku sentiasa merasakan kehidupan yang Tuhan aturkan aku, di tiap bahagiannya adalah
sentiasa yang terindah. Dalam sepi, aku menadah. 
Ternyata Tuhan mengabulkan segalanya, namun penantian yang mungkin rasa sukar di celah-celahnya tatkala merasa getirnya hidupnya. Namun, tersingkap hikmah, di sebaliknya.













Sentiasa. Tuhan sentiasa merencanakan suatu yang baik-baik buat  hamba-Nya.
Sentiasa. Tuhan merencanakannya tepat pada waktu yang tepat.













Sukar digambarkan kisah silam yang menghantui.
Aku terpaksa meninggalkan wajah-wajah srikandi yang aku sayangi,
yang disanjungi, dengan harapan.

Aku tinggalkan mereka kerana Allah.

Yang bersama mereka, tersebarlah kegemilangan
dan terpasaknya perjuangan.